fredag 12 december 2014

Lucia lucia var är du?

 Har hört att hon är på väg att tappa lusten att visa upp sig i sin vita särk och ljus i håret. Undrar varför. Är det töntigt, har de vuxna inte lust att öva med barnen, för inte kan det vara våra "invandrade´s" fel.  Minns när jag jobbade i skolan för nåt år sen, att ingen hade lust att vara lucia..De ljusblonda  flickorna med långt hår, som alltid blev valda till lucia, blev de mobbade. Är det avundsjuka, vem har skapat den. Inte var vi brunetter avundsjuka på luciorna när jag var barn: Det bara var så. Helt naturligt..    Ja inte vet jag.
Nu åter en gammal tavla jag målat för några år sedan och önskan om en fin Lucia..,
Och domherre målade jag. 

5 kommentarer:

  1. Här är hon i alla fall, här i dom trakterna jag bor, har vi lika ofta mörka som ljusa lucior, kanske fler mörka. Hårfärgen spelar ju ingen roll ,-)
    Det är rektorerna eller skolledningen som inte vill att det ska lussas, på vissa ställen, var o såg barnbarnet idag i en skola, mysigt.
    Din Lucia var jättefin!
    Då har jag sett två Lucior idag ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  2. Åh så söt domherre, den fanns inte när jag kommenterade, den har flugit dit sen dess, så söt.
    Jo håller med, inte kan invandrana rå för vad dom korkade skolledningen bestämmer.
    KRAM igen, Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag förstår din undran. Vart är våra traditioner på väg. De tunnas ut och det finns så många märkliga aspekter på det mesta nu för tiden. Man blandar in så mycket i allting nu, ingen får stöta sig med den ena och den andra. Kan man bara inte acceptera att vissa saker är som de är oavsett.
    Vi är knepiga vi människor.
    Ha en fin adventstid söta du!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder - man blir glad av dem.
    Nu har jag matat dina fiskar också - så du vet det. ;))
    En stor kram till dig och må så gott Karina!

    SvaraRadera
  5. hörde av en väninna att hennes barnbarn skulle vara tärna och nu pratar vi pojke. Är det så det är på dagis och skola nu för tiden. Jag tycker det är konstigt. Jag har i alla fall varit och sett en riktig lucia med ljust lång hår. Fast din lucia är mörk, inget fel med det heller, och en så fin domherre har du gjort.. kram

    SvaraRadera